Komfort, dynamika, ekonomiczność, eco- friendly- to tylko kilka z wielu zalet automatycznej skrzyni DSG.
Kiedy pojawiła się w Skodzie, czym się cechuje i dlaczego cieszy się ogromną popularnością?
Premiera przekładni DSG (Direct Shift Gearbox) miała miejsce w 2003 roku. Pomysłodawcą i twórcą DSG jest koncern Volkswagena, który zastosował ją najpierw w swojej marce, Golfie R32. Pierwsza Skoda z automatyczną skrzynią biegów tego typu pojawiła się na rynku w 2009 roku. Od tego czasu jest nieodłącznym elementem najnowszych i najbardziej wyposażonych modeli tej grupy.
Skrzynia DSG łączy w sobie skrzynię mechaniczną oraz automatyczną, co pozwala na dogodne wykorzystywanie jej możliwości w trybie automatycznym, ale również oferuje wiele wrażeń poprzez opcję manualnego przełączania biegów. Z technicznego punktu widzenia, ta siedmiobiegowa skrzynia DSG posiada dwa sprzęgła- jedno przeznaczone dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Wykorzystuje również dwie przekładnie, co ogranicza czas zmiany przełożenia do minimum. Napęd do kół dostarczany jest bez przerwy, zachowując przy tym całkowitą energię. W praktyce samochód pracuje na pełnych obrotach, a kierowca nie odczuwa automatycznej zmiany biegu, która trwa zaledwie kilka milisekund.
Skrzynia DSG, a zużycie paliwa
Wbrew pozorom przewaga DSG nad manualną skrzynią biegów polega na uzyskaniu większej dynamiki jazdy przy mniejszym zużyciu paliwa. Szacuje się, że DSG pozwala obniżyć zużycie paliwa aż o 15% w porównaniu do konwencjonalnej skrzyni biegów. W tym miejscu warto posłużyć się rezultatami testów jazdy w mieście bardzo popularnym, benzynowym modelem Skody Octavii 1.4 150 KM. Wersja ze skrzynią DSG zużywa średnio 6,1 litra na 100 km, dla porównania ten sam model ze skrzynią manualną spala średnio 6,7 litra.
Jazda w korku
Skrzynia DSG wpływa również na komfort jazdy podczas poruszania się po dużych, ruchliwych miastach. Siedząc za kółkiem w miejskim korku kompletnie nie przejmujemy się przysłowiowym “popuszczaniem sprzęgła”, a prawa noga na bieżąco skraca dystans do samochodu znajdującego się przed nami.
Sportowy tryb jazdy
“Wisienką na torcie” jest dynamiczny, sportowy tryb pracy, który uruchamia się delikatnym ruchem gałki w dół. Natychmiastowa redukcja biegu, pełna moc i maksymalny moment obrotowy – to wszystko, co łączy w sobie tryb sport.
Koszty eksploatacji
Na rynku motoryzacyjnym automatyczna skrzynia DSG ma wielu fanów na całym świecie. Chwilę po swoim debiucie zaczęła być montowana we wszystkich modelach dużej grupy Volkswagena. Bardzo szybko odniosła sukces w najbardziej budżetowych modelach Skody, czyli Fabii i Octavii. Skrzynia DSG ma również swoich oponentów, którzy podważają trwałość i niezawodność jej działania. Niektórzy twierdzą też, że nadmierne eksploatowanie tej przekładni niesie za sobą znaczne koszty naprawy i serwisu. Czy to prawda? Wszystko zależy od tego jak będziemy obchodzić się z tego typu przekładnią. O tym, jak to robić, napiszemy w naszym kolejnym wpisie. .
Do zobaczenia!
[…] poprzednim wpisie dotyczącym DSG pisaliśmy głównie o jej zaletach i pozytywach. Czas odkryć negatywne aspekty […]