Historia silników elektrycznych sięga lat 30. XIX wieku. Pierwsze auta elektryczne powstały 50 lat później i około 1900 roku przeżywały swój “złoty wiek”. Szybko jednak przegrały z tańszymi w produkcji i eksploatacji napędami spalinowymi. Dziś “elektryki” powracają i szybko stają sie codziennością kierowców, którzy mają w czym przebierać. Jednak by wiedzieć, co wybrać, trzeba znać rodzaje napędów elektrycznych. Co oznaczają skróty BEV, HEV, PHEV, E-REV, FCEV? Wyjaśniamy.
Istota elektryków
W przeciwieństwie do napędu spalinowego, który wykorzystuje przemiany chemiczne oraz termodynamiczne, silnik elektryczny w skutek przepływu prądu korzysta z przemian elektro- i magnetodynamicznych. Zużycie energii nie jest tu pokazywane w litrach paliwa (jak w silniku spalinowym), lecz w kilowatogodzinach. Obecnie wszystkie typy samochodów elektrycznych korzystają z odnawialnych baterii zawierających litowo-jonowe i litowo-polimerowe ogniwa elektryczne.
BEV – samochody w pełni elektryczne
Battery electric vehicles, to samochody wyposażone jedynie w silnik elektryczny (nie posiadają zatem ani napędu spalinowego, ani zbiornika paliwa). Wykorzystują akumulatory ładowane z zewnętrznego źródła prądu, a gromadzona w nich energia napędza jeden lub więcej silników elektrycznych. Baterie są w nich znacznie pojemniejsze, niż w samochodach HEV i PHEV. Zasięg samochodów typu BEV jest jednak ograniczony pojemnością zamontowanych w nich baterii. Przykładem aut z tym napędem będą w pełni elektryczne modele Škody Citygo, Vision E i Vision iV.
HEV – samochody hybrydowe
Hybrid electric vehicles to pojazdy, których – w przeciwieństwie do BEVów i PHEVów – nie można ładować bezpośrednio z zewnętrznego źródła prądu. Są wyposażone w silniki spalinowy i elektryczny, a także akumulatory o niewielkiej pojemności, które ładują się wyłącznie podczas jazdy, a energia pozyskiwana jest np. w procesie hamowania. Silnik elektryczny jedynie wspomaga tu napęd spalinowy, ale nie pełni funkcji alternatywnego źródła napędu. Wyłącznie na napędzie elektrycznym będziemy mogli przejechać takim samochodem jedynie kilka kilometrów.
PHEV – samochody hybryowe typu plug-in
Plug-in hybrid electric vehicles to auta, w których współdziałają silniki elektryczne i spalinowe. Od samochodów hybrydowych typu HEV odróżnia je to, że mogą być ładowane z zewnętrznego źródła prądu, a więc podobnie jak pojazdy typu BEV. Kluczowe jest tu słowo “plug-in”, które oznacza wtyczkę, dzięki której możemy naładować baterię. Samochód taki może poruszać się w trybie hybrydowym, elektrycznym lub spalinowym. Przykładem tego typu pojazdu jest najnowszy model Škody Superb.
E-REV – samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu
Extended range electric vehicles to pojazdy działające podobnie jak PHEVy. Różnicą jest tu jednak konfiguracja napędu spalinowego z akumulatorami. Silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio kół, a służy jedynie doładowaniu baterii.
FCEV – samochody wodorowe / napędzane ogniwami paliwowymi
Fuel cell electric vehicles wykorzystują ogniwa paliwowe. Podobnie jak samochody typu BEV wykorzystują silnik elektryczny, ale zupełnie inaczej pozyskują energię. Tankowany i przechowywany w zbiorniku wodór chodzi tu w reakcję w tlenem i dzięki temu powstaje energia zasilająca silnik elektryczny, który napędza auto. Produktem ubocznym spalania wodoru jest woda, która usuwana jest rurą wydechową na zewnątrz samochodu.
Brak komentarzy.