Logo marki musi być proste i zapamiętywalne, ale jednocześnie odpowiednio charakterystyczne – w ten sposób manifestuje się pewne cechy firmy. Co można wyczytać z logotypu Skody, żabę, ptaka, a może Indianina? Już odpowiadamy.

Laurin&Klement logo (1905-1925)
Jak to wszystko się zaczęło?
Do początków Skody zalicza się rok 1895, kiedy to pod szyldem Slavia dwóch Vaclavów – Laurin i Klement – zaczęli wspólnie produkcję rowerów. Charakter przedsiębiorstwa znalazł swoje odzwierciedlenie w logotypie, przedstawiającym liście lipy otaczające koło rowerowe. Sama lipa mitologicznie symbolizowała słowiańskie narody. Niedługo potem do znaku dodano lokalizację firmy (Mladá Boleslav) oraz nazwiska jej założycieli.

ŠKODA logo (1926-1934)
Co było dalej?
W roku 1899 przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję motocykli, a sześć lat później światło dzienne ujrzał pierwszy samochód Laurina i Klementa. Przez cały ten okres założyciele pracowali nad idealnym logo, dodając różne elementy oraz podkreślając w nim swoje nazwiska. Nie mogąc wybrać jednego logotypu, niekiedy umieszczali na swoich pojazdach kilka symboli – z przodu zazwyczaj znajdował się napis Laurin & Klement. Ten logotyp obecny jest w Skodzie do dziś i sygnuje najbogatsze wersje wyposażenia poszczególnych modeli.

Laurin&Klement trademark (1913-1929)
Skąd pomysł na wzór logo?
Dobrze nam znana nazwa Skoda pojawiła się w roku 1925, a rok później przedsiębiorstwo po raz pierwszy wykorzystało znany nam do dzisiaj logotyp, który przedstawia strzałę ze skrzydłem. Symbol ten miał za zadanie symbolizować patrzenie w przyszłość i ciągły postęp, a zainspirowany został indiańskim pióropuszem.

ŠKODA logo (1926-1993)
Od niemal stu lat logo Skody pozostaje w swoim kształcie niezmienne – modyfikowane są tylko pewne niuanse. Do 1995 roku znak pojawiał się wyłącznie w kolorach czarnym lub granatowym. Pokolorowano go w latach dziewięćdziesiątych, odtąd strzała przybrała zieloną barwę. W tym samym czasie dodano również nazwę firmy, którą umieszczono w okręgu. Ostatnie dwie znaczące zmiany to lata 2011 oraz 2015: najpierw dosyć mocno uproszczono logotyp, aby cztery lata później zmienić położenie napisu Skoda – zamiast nad symbolem, umiejscowiono go pod nim.
A Wam która wersja logotypu podoba się najbardziej?
Brak komentarzy.