Od kilku miesięcy świat coraz głośniej mówi o normie badania spalin, jaką jest WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure – Światowa Zharmonizowana Procedura Testów Pojazdów Lekkich). Jak bardzo zmienił się świat motoryzacji od jej wprowadzenia? Wyjaśniamy to w naszym tekście!
Na czym polega WLTP?
Skrót WLTP kryje zupełnie nową procedurę badawczą, która zastąpiła dotychczasową NEDC, obowiązującą od roku 1997. Jej celem jest ustalenie o wiele bardziej rzeczywistych wyników spalania aut, przez co testy mają lepiej odpowiadać temu, jak wygląda faktyczne korzystanie z samochodu.
Badania dokładniejsze niż wcześniej
Testy WLTP biorą pod uwagę każdy wariant samochodu i jego opcjonalne wyposażenie, przez co osobno sprawdza się poszczególne wersje określonych modeli. Procedura WLTP ma także więcej etapów, niż wcześniejsza NEDC, trwa dłużej, bada auto na większym dystansie i przy większej prędkości. Podczas testów brana jest również temperatura określonego rejonu, gdzie auto będzie sprzedawane.
Co bada WLTP?
W trakcie procedury WLTP bada się emisję dwutlenku węgla, ale nie tylko: również węglowodorów, tlenku węgla, tlenków azotu czy cząstek stałych. W tym roku wprowadzony ma zostać także test RDE, badający zachowanie samochodów na drodze. Główną korzyścią nowej procedury ma być o wiele lepsza jakość powietrza, którym oddychamy.
Przełom?
Testy WLTP to prawdopodobnie jedna z największych zmian w środowisku samochodowym w ostatnich kilkudziesięciu latach. Liczymy na to, że nie będzie to ostatnie działanie mające na celu poprawienie stanu powietrza w Polsce, Europie i na świecie.
Brak komentarzy.