Aby nasz samochód służył nam jak najdłużej, powinniśmy regularnie dbać o jego stan techniczny. Przeważnie jednak nie pamiętamy, kiedy powinniśmy odwiedzać warsztat. W naszym wpisie znajdziecie najważniejsze informacje na ten temat.
Zazwyczaj kierowcy martwią się kondycją swojego auta przy okazji zbliżającego się co roku badania technicznego – to zazwyczaj jest absolutne minimum, jeśli chodzi o zainteresowanie się tym, w jakim stanie jest wóz. Dobrze jest jednak wiedzieć, co ile lat należy kontrolować poszczególne elementy i podzespoły samochodu.
Co roku
W internecie często może spotkać się z informacją, że co roku powinniśmy zadbać przede wszystkim o wymianę oleju silnikowego. Rzeczywiście jest to prawda, ale warto nadmienić, że w przypadku nowego auta pierwsza wymiana oleju powinna nastąpić dopiero po 2 latach użytkowania. Po tym okresie, olej powinniśmy zmieniać co roku lub po przejechaniu 30 tys. kilometrów. Przy czym, zasada ta nie jest jednakowa dla wszystkich modeli aut. Właściciele Skody Citigo i Skody Fabii z LPG powinni dokonywać wymiany oleju znacznie częściej, bo co 15 tys. km. Jeśli nie będziemy o tym pamiętać, pogarszające się parametry oleju mogą znacząco przyczynić się do większego i szybszego zużycia się silnika. Zazwyczaj koszt takiej wymiany mieści się w zakresie od 100 do 300 złotych. Również raz w roku powinniśmy wymienić filtr kabinowy oraz pióra wycieraczek. To na tyle drobne rzeczy, że w większości przypadków nie pamiętamy o tym, jak szybko się one zużywają. W tym przypadku wymiana może zamknąć się w kwocie 30-100 złotych.
Co kilka lat
Co dwa lata dobrze jest wybrać się na kompleksowy przegląd klimatyzacji. Wymiana czynnika chłodzącego, sprawdzenie drożności i wydajności układu, a także odgrzybianie, może nas kosztować od 150 do nawet 1000 złotych, w zależności od tego, jaki czynnik wykorzystywany jest w naszym samochodzie. Także w dwuletnich interwałach należy dokonywać wymiany płynu hamulcowego – taka usługa zazwyczaj kosztuje ok. 100 złotych. Płyn chłodniczy z kolei wymieniamy co 3-4 lata (lub po przejechaniu 40 tysięcy kilometrów), co wiąże się z wydatkiem 100-200 złotych.
Po przejechaniu tysięcy kilometrów
Stan pozostałych podzespołów auta musimy kontrolować na podstawie przebiegu samochodu. Elementy układu hamulcowego – klocki, szczęki oraz tarcze – dobrze jest wymienić po przejechaniu 30-50 tysięcy kilometrów. Kompleksowa wymiana tych części to koszt od 500 do 1000 złotych. Przy podobnym przebiegu należy dokonać wymiany świec zapłonowych (30000 km) oraz oleju w skrzyni biegów – każda z tych usług kosztuje w warsztatach od 120 do 400 złotych.
Zawsze chcemy, aby nasz samochód służył nam jak najdłużej. Pamiętajmy zatem o kontrolowaniu jego stanu technicznego, żeby żadna przykra awaria nie spotkała nas w najmniej oczekiwanym momencie 😉
Brak komentarzy.