Zgniecione maski, rozbite szyby i wgniecione drzwi – tyle pozostaje po samochodach sprawdzanych w testach Euro NCAP. Choć wideorelacje ze zderzeniami są zatrważające, to dzięki testom kierowcy wiedzą na które samochody warto zwrócić uwagę. W 2019 r. wśród najbezpieczniejszych aut znalazła się Škoda Octavia. Otrzymała od Euro NCAP 5 gwiazdek, czyli maksymalny możliwy wynik.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Kiedy w 1908 r. z fabryki Forda wyjechał pierwszy model “T” nikt jeszcze nie myślał o bezpieczeństwie za kierownicą. Pierwsze testy zderzeniowe pojawiły się dopiero w latach 30-40 XX w. i polegały na zrzucaniu aut z urwiska. Następnie przez długie dekady producenci sami przeprowadzali testy swoich pojazdów. Miały one jednak bardzo poważną wadę: brak jednolitych zasad. Zmieniła to Euro NCAP (New Car Assessment Program) – organizacja, która od 1997 r. testuje poziom bezpieczeństwa samochodu podczas kolizji. Obecnie jest to najbardziej prestiżowa i opiniotwórcza instytucja. Anonimowo kupuje auta sprzedawane na terenie Europy i bierze je pod lupę w czasie crash-testów.
Najważniejszy sprawdzian
Podstawą oceny bezpieczeństwa pojazdu w Euro NCAP jest test symulujący zderzenie czołowe. Inżynierowie starają się jak najbardziej realnie oddać rzeczywistą kolizję w warunkach laboratoryjnych. Podczas badania samochód uderza z prędkością 64 km/h w pokrytą deformowalnym aluminium barierę. Taka kolizja symuluje zderzenie czołowe dwóch samochodów o podobnej masie, jadących z prędkością 55 km/h. Kolejną ważną próbą, którą przechodzi auto, jest zderzenie boczne z ruchomą platformą. Uderza ona w drzwi nieruchomego pojazdu z prędkością 50 km/h. Ponadto inżynierowie wykonują szereg testów symulujących wypadki z udziałem pieszych.
Czujników nie można oszukać
Ocena bezpieczeństwa auta wystawiana jest na podstawie analizy danych zgromadzonych przez czujniki umiejscowione w manekinach. Największa ich część znajduje się w głowach, szyjach i klatkach piersiowych. Ręce manekinów nie posiadają ani jednego czujnika, ponieważ podczas wypadku są bezwładne i obecnie nie można zapewnić im właściwej ochrony. Od 2003 r. inżynierowie sprawdzają także w osobnych testach bezpieczeństwo dziecka we wnętrzu samochodu. Dwa manekiny reprezentujące dzieci w różnym wieku umieszczone są podczas badań w fotelikach rekomendowanych przez producenta sprawdzanego samochodu.
Najwyższa ocena dla Škody Octavii
Rezultat testów wraz z wideorelacją są udostępniane na stronie Euro NCAPP*. By ułatwić odbiór złożonych wyników każdego z badań organizacja przedstawia swoją opinię w pięciostopniowej skali. Najwyższa ocena, jaką może otrzymać samochód po przejściu testów zderzeniowych Euro NCAP, to pięć gwiazdek. Są one przyznawane autu na 6 najbliższych lat. Już w 2013 r. organizacja przyznała Octavii maksymalną liczbę gwiazdek. W 2019 r. przyszedł więc czas na ponowny sprawdzian. Pięciodrzwiowa Škoda Octavia Combi 1.5 TSI “Ambition” LHD. zdała go śpiewająco. Testy zderzeniowe wykazały 92% wynik w kategorii “ochrona dorosłego” oraz 88% przy ochronie dzieci (6 i 10-letniego). Ochrona zapewniona przez maskę dla głowy potrąconego pieszego wyniosła 73%, a asystent bezpieczeństwa osiągnął próg 79%.
Škodę Octavię doceniano już nie raz. Jest także szanowana przez kierowców, ponieważ nieustannie pozostaje najpopularniejszym modelem w ofercie czeskiego producenta. W 2019 r. Octavia obchodziła 60. urodziny i najwyższa ocena w testach zderzeniowych Euro NCAP to dla niej najlepszy prezent, na który bezdyskusyjnie zasłużyła.
Brak komentarzy.